
Aktualności
11 czerwca 2025 r. na Stadionie PGE Narodowym w Warszawie odbyło się kolejne spotkanie Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, z udziałem przedstawicieli branży kolejowej, instytucji naukowych, organizacji branżowych oraz gościa specjalnego – ministra Piotra Malepszaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
1 kwietnia 2025 roku przedstawiciele spółek sektora kolejowego, instytucji naukowych i organizacji branżowych spotkali się, aby wznowić działalność Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). CEEK jest inicjatywą, której ambicją jest optymalizacja zużycia energii na polskiej kolei.
Listopad to miesiąc obfitujący w liczne spotkania i konferencje organizowane przez przedstawicieli sektora kolejowego. Stanowiły one doskonałą okazję do wymiany poglądów i doświadczeń na temat kierunków rozwoju kolei oraz prezentacji innowacyjnych produktów i usług wspierających ten rozwój. PGE Energetyka Kolejowa pojawiła się na dwóch wydarzeniach, prezentując nowoczesne rozwiązanie do eco-drivingu na kolei – SENSUM.
PGE Energetyka Kolejowa i Koleje Mazowieckie zawarły umowę kompleksową na sprzedaż i usługi dystrybucji elektrycznej energii trakcyjnej. Umowa została podpisana na cztery lata z możliwością przedłużenia o kolejne trzy.
Spółka PGE Energetyka Kolejowa z Grupy PGE nawiązała współpracę z Polregio w zakresie rozwiązań eco-drivingowych w transporcie kolejowym. Firmy podpisały umowę dotyczącą testowania przez Polregio systemu SENSUM pozwalającego optymalizować prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii. Jest to kolejny etap badań tego rozwiązania – do tej pory SENSUM przeszło ponad 3100 godzin jazd testowych z wieloma przewoźnikami na terenie całej Polski.
Postępujące negatywne zmiany klimatyczne możemy zatrzymać dzięki wdrożeniu przewozów kolejowych opartych na odnawialnych źródłach energii (OZE). Jak zaznacza autor materiału sektor kolejowy coraz mocniej stawia na transformację energetyczną i w coraz większym stopniu korzysta z zielonej energii.
Przewoźnicy kolejowi skupieni w CEEK zrealizowali w ubiegłym roku szereg działań na rzecz podniesienia efektywności wykorzystania energii w branży, a także redukcji emisji CO2. Celem CEEK jest zmniejszenie zużycia energii na kolei do 2030 r. o 1,2 TWh i ograniczenie emisji CO2 aż o 1 mln ton.
Podczas odbywającego się w Warszawie VI Kongresu Czystego Powietrza PKP Energetyka podpisała list intencyjny z SKM Warszawa w sprawie przystąpienia przewoźnika do programu Zielona Kolej®.
Bezpieczeństwo, efektywność działania systemu w różnych warunkach atmosferycznych i poziom oszczędności – weryfikację m. in. tych parametrów zakłada trwająca właśnie, druga faza testów SENSUM. Innowacyjny system wspierający ekonomiczną i ekologiczną jazdę testowali dotąd maszyniści z Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Teraz dołączyły do nich Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie oraz Koleje Małopolskie. Projekt realizowany jest w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.
Od ponad miesiąca 5 maszynistów Kolei Mazowieckich i 14 maszynistów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej sprawdza, jak w praktyce działa SENSUM – system do eco-drivingu dla kolejarzy, rozwijany w ramach jednej z głównych inicjatyw Centrum Efektywności Energetycznej Kolei przez PKP Energetyka. Zrealizowano prawie 150 przejazdów, które potwierdziły wysoką precyzję systemu i prawidłowość danych teletechnicznych. KM i ŁKA, jako liderzy uczestniczący w rozwoju i wdrożeniu systemu, współtworzą to innowacyjne rozwiązanie poprawiające efektywność, bezpieczeństwo, a także punktualność przewozów.