
Debata CEEK podczas XII Kongresu Kolejowego
Za nami kolejna już edycja największego wydarzenia kolejowego w Polsce, a więc XII Kongres Kolejowy, który odbył się w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Pośród najważniejszych tematów dot. rozwoju sektora po raz kolejny ważne miejsce zajęły tematy takie jak transformacja energetyczna kraju czy działania poprawiające jakość i czystość powietrza.
Podobnie jak w ubiegłym roku, odbyła się debata pod patronatem CEEK pt. „Kolej jako pionier w walce o czysty klimat”. W gronie panelistów znaleźli się: przewodniczący CEEK Janusz Malinowski, dyrektor Departamentu Operacyjnego w oddziale Obrót i Zielona Kolej Tomasz Szamocki, PKP Energetyka, Marcin Piwowarski, zastępca dyrektora w Departamencie Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury, Szymon Domański, dyrektor ds. klienta strategicznego PKO Leasing, Witold Gadoś, dyrektor ds. rozwoju biznesu taboru Siemens Mobility, dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, Arkadiusz Świerkot, członek zarządu ds. sprzedaży, Stadler Polska, a także Piotr Wroński, wiceprezes zarządu Medcom oraz dr Tomasz Zielenkiewicz, senior associate, DZP
Wśród tematów, które zostały podjęte podczas debaty były m.in. elektryfikacja kolei oraz jej efektywność energetyczna a także działania w kierunku zwiększenia jej zieloności np. poprzez program Zielona Kolej® i eco-driving.
„Oszczędzać energię również powinniśmy już na etapie postepowań przetargowych, myśleć również o takich kryteriach jak efektywność energetyczna. My w ŁKA staramy się to robić od lat i to przynosi efekt. Rekuperację wdrożyliśmy w styczniu 2020 roku i mamy już pewne doświadczenia - to już blisko trzy lata. My zamawiamy, można powiedzieć na skróty, 20% energii mniej. Kwestia eco-drivingu, tu jest też bardzo duże pole do działania i tutaj można osiągnąć oszczędności rzędu 5-8%. Jesteśmy w przededniu testowania nowego systemu – my to nazywamy „szóstym zmysłem”, mianowicie maszynista na tablecie ma wyświetlane podpowiedzi jak prowadzić pociąg, czy jechać pod prąd czy bez prądu. Zaczynamy ten system testować i to jest także projekt, który wywodzi się z CEEKu.” – powiedział Janusz Malinowski, prezes ŁKA i przewodniczący Rady Programowej CEEK.
Jak dodał: „W ten sposób możemy się rozwijać, powiększać siatkę połączeń i przy okazji pokazywać, że kolej może być jeszcze bardziej zielona niż jest. Ona w tej chwili już jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu ale dzięki tym działaniom może być jeszcze bardziej.
„Cieszę się z tego co już zostało powiedziane, że wodór jest częścią systemu energetycznego ponieważ musimy zacząć patrzeć na energetykę na kolei jako zestaw silnie połączonych ze sobą różnego rodzaju inicjatyw i rozwiązań. Wodór jest jednym z nich i my patrzymy na niego też z perspektywy magazynowania energii. Dziś przede wszystkim stawiamy na odnawialne źródła energii. My chcemy programem Zielona Kolej® podnieść konkurencyjność kolei na tyle, żeby na wiele lat mogła się legitymować zeroemisyjnością. To jest cel, który sobie stawiamy. Program Zielona Kolej® to podstawowy element całego ekosystemu.” – powiedział Tomasz Szamocki, dyrektor Departamentu Operacyjnego w oddziale Obrót i Zielona Kolej, PKP Energetyka
„Oszczędzanie energii to coś o czym nie powinniśmy zapominać. Możemy wyprodukować każdą ilość energii z OZE, ale jeżeli nie będziemy jej oszczędzać to niczemu to nie będzie służyć. Dlatego tak ważne są programy, które wprowadziliśmy w ramach systemu SENSUM, a więc całego systemu eco-drivingu na kolei. Dopiero spojrzenie komplementarne na te wszystkie założenia daje kierunek w którym kolej zmierza, żeby rzeczywiście tę konkurencyjność zachować.” – podsumował Tomasz Szamocki.