PL | EN
Malinowski Janusz ŁKA

ŁKA: Troska o efektywne wykorzystanie energii

W najnowszym wydaniu dwumiesięcznika „Raport Kolejowy” przeczytać można wywiad z Januszem Malinowskim – prezesem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) i Przewodniczącym Prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). W materiale tym wspomina on m.in. o kwestiach związanych z optymalizacją zużycia energii elektrycznej i realizacją Programu Zielona Kolej.
 
- Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest pierwszym pasażerskim przewoźnikiem w Polsce, który dołączył do programu Zielonej Kolei, powołanego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei i koordynowanego przez PKP Energetyka. Spółka w swoich dążeniach kieruje się troską o jak najefektywniejsze wykorzystanie energii i ochronę klimatu. Po wprowadzeniu rekuperacji i eco-drivingu (co przyniosło znaczne obniżenie kosztów za energię w ciągu roku), kolejnym kierunkiem działań jest przejście na zasilanie z Odnawialnych Źródeł Energii. Planujemy, by na początku, minimum 30% dostarczanej energii pochodziło z OZE, a w kolejnych latach będziemy dążyć do osiągnięcia poziomu maksymalnego, co oznacza zasilanie pojazdów „Zieloną Energią” w 100%. Wymaga to zaangażowania wielu podmiotów, celem wypracowania modelu dostaw i rozliczeń „Zielonej Energii” – mówi prezes Malinowski. – ŁKA będzie korzystać z energii elektrycznej pochodzącej z wiatru i słońca do zasilania swoich pociągów. Spółka planuje także rozpocząć produkcję zielonej energii nietrakcyjnej na własne potrzeby, przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych, które zostaną zamontowane na terenie zaplecza technicznego ŁKA – dodaje.
 
- Głównym priorytetem transformacji energetycznej jest oszczędzanie energii. ŁKA podejmuje działania związane z efektywnością energetyczną, m.in. wprowadzanie eco-drivingu celem oszczędności zużywanej energii, a także budowa instalacji fotowoltaicznej na pokrycie zapotrzebowania energii w Zapleczu Technicznym ŁKA oraz wprowadzenie do umowy na dostawę energii trakcyjnej modelu do rozliczania energii zwracanej – produkowanej przez pojazdy podczas hamowania – do sieci trakcyjnej. Wszystkie te działania podnoszą efektywność energetyczną i dają świadomość tego, że przyczyniamy się do ochrony klimatu. Ponadto mamy z tego tytułu jeszcze dodatkowe korzyści ekonomiczne w postaci niższych rachunków za energię, co w przypadku przewoźnika kolejowego jest istotne, gdyż są to kluczowe koszty działalności – podkreśla prezes Malinowski.
 

Całość wydania „Raportu Kolejowego” z wywiadem dostępna jest tutaj: http://izbakolei.pl/mtmadmin/liveview/pl/raport-kolejowy

Back To Top