PL | EN
JM

Nowoczesna i energooszczędna kolej na VII Kongresie Rozwoju Transportu

VII Kongresu Rozwoju Transportu odbył się pod hasłem "Kolej w obliczu nowych wyzwań". W jego trakcie poruszono zagadnienia będące przedmiotem działalności Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) - szans na optymalizację zużycia energii elektrycznej w transporcie szynowym, czy wykorzystania OZE. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele CEEK.
 
- W zeszłym roku, w styczniu 2020 r., z naszym partnerem PKP Energetyka, wdrożyliśmy rozliczanie rekuperacji. Rekuperacja w przewozach aglomeracyjnych to do 25% oszczędności energii elektrycznej. W tym roku wdrożyliśmy eco-driving. Dodatkowo pracujemy nad specjalistycznym oprogramowaniem, które będzie podpowiadało maszyniście, jak jechać najefektywniej. Te czynniki to niższe koszty operacyjne, niższa stawka jednostkowa, stąd już prosta droga do zwiększania oferty z punktu widzenia ekonomicznego - podkreślił podczas Kongresu Przewodniczący Prezydium Rady Programowej CEEK i prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski.
 
W temacie dotyczącym przyszłości kolei i planowanych inwestycji mających na celu zwiększanie jej znaczenia w systemie transportowym, głos zabrał także Leszek Hołda - zastępca przewodniczącego Prezydium Rady Programowej CEEK i członek zarządu PKP Energetyka. - Jedno jest pewne - stwierdził - powinniśmy zrobić wszystko, aby rozwijać kolej w Polsce, aby przyciągnąć maksymalną liczbę pasażerów i firm do transportu kolejowego. Jest projekt, który jest strategiczny z perspektywy branży, który został zdefiniowany przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, a mianowicie Zielona Kolej - wskazał prezes Hołda. - Chcemy, aby polska kolej była pierwszą gałęzią transportu, która będzie neutralna klimatycznie. Robimy wszystko, aby tak się stało. Nasz cel to 85 proc. energii zużywanej na kolei, która będzie pochodziła z odnawialnych źródeł energii - powiedział członek zarządu PKP Energetyka.
 
Pełen zapis wystąpień z VII Kongresu Rozwoju Transportu obejrzeć można tutaj: 
 

Back To Top