Zrzut ekranu 2021-03-30 131028

O zmianie zasilania polskiej kolei i innych działaniach CEEK podczas konferencji „Kolej dla Klimatu”

„Głęboka transformacja w niecałe 10 lat. Przed polską koleją ambitny plan przestawienia zasilania pociągów na energię elektryczną neutralną dla środowiska, czyli pochodzącą z farm wiatrowych i fotowoltaicznych.  W 2030 proc. 85 proc. prąd zużywanego przez polskie pociągi towarowe i pasażerskie ma pochodzić z odnawialnych źródeł energii.”*
 
29 marca br. Wiceprzewodniczący Prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, Leszek Hołda wziął udział w konferencji „Kolej dla klimatu” organizowanej przez Fundację Pro Kolej, na której zaprezentował historię CEEK oraz jej kluczowe inicjatywy i działania na rzecz efektywności energetycznej kolei i neutralności klimatycznej branży.
 
Podczas wydarzenia z udziałem m.in. przedstawicieli organizacji działających w obszarze zrównoważonego rozwoju, Wiceprzewodniczący Hołda podkreślił, że wypracowanie i promocja proekologicznych rozwiązań w ramach CEEK służą ciągłej optymalizacji zużycia energii na polskiej kolei, zarówno w transporcie pasażerskim i towarowym. A zatem realizacja inicjatyw takich jak rekuperacja, eco driving oraz instalacje OZE w perspektywie 10 lat pozwoli na zmniejszenie energii na kolei o 1,2 TWh. Wiele uwagi poświęcił również programowi Zielona Kolej, wskazując na korzyści wynikające z jego wdrożenia:  osiąganie krajowych i europejskich celów klimatycznych czy rozwój przedsiębiorczości. Niemniej – jak zaznaczył  - do realizacji założonych celów niezbędne są mobilizacja i zaangażowanie wszystkich interesariuszy.
 
Jak napisał w relacji na wnp.pl Adrian Ołdak „przejście polskiej kolei na czystą energię jest szczególnie trudne, ponieważ dziś zasilana jest czarną energią z węgla. Z lokomotyw nie bucha już jak na znaku drogowym „uwaga, pociąg” gęsty dym. Emisja odbywa się w miejscu produkcji prądu, czyli w elektrowni. Z drugiej strony, to że kolej w Polsce jest zelektryfikowana w 90 proc., daje jej wyjątkową szansę na wcielenie w życie polityki Europejskiego Zielonego Ładu. W przeciwieństwie do transportu drogowego nie trzeba jej elektryfikować. Wystarczy symbolicznie zmienić wtyczkę.”*
 
 
*Więcej na temat wpływu kolei na klimat oraz inicjatyw Centrum Efektywności Energetycznej Kolei w artykule „Kolej przestawia zwrotnicę. Czysta energia napędzi pociągi” dostępnym na stronie: https://www.wnp.pl/logistyka/kolej-przestawia-zwrotnice-czysta-energia-napedzi-pociagi,459298.html
 
Back To Top