PL | EN
panele (1)

OZE i wodór na kolei

Wodór i energia z OZE, czyli przyszłość transportu kolejowego – artykuł w „Pulsie Biznesu” wspomina o CEEK oraz programie Zielona Kolej. Kolej już dziś jest najbardziej zrównoważonym i ekologicznym środkiem transportu. Chcąc jednak jeszcze wyraźniej zredukować swój ślad węglowy, przewoźnicy kolejowi planują wdrażanie rozwiązań technicznych, które doprowadzą do stanu, w którym kolej będzie w pełni neutralna pod względem emisji CO2.
 
„Pojazdy z napędem wodorowym zyskują popularność na kolei. Przewoźnicy kupią też elektryki. Zamiast prądem z węgla, będą zasilać je z OZE” – czytamy w artykule autorstwa Katarzyny Kapczyńskiej. Przywołuje ona dane z raportu „Kolej dla klimatu – klimat dla kolei”, opracowanego przez Fundację Pro Kolej, z których wynika, że obecnie tylko 12 proc. energii wykorzystywanej na kolei pochodzi z odnawialnych źródeł. Aż 50 proc. zużywanego prądu produkowane jest z węgla kamiennego, a reszta z węgla brunatnego i gazu. Jak można przeczytać w tekście w „Pulsie Biznesu” - wkrótce może sporo się zmienić. Przewoźnicy i samorządowcy planują bowiem zakup pociągów wykorzystujących napęd wodorowy. Chcą również pozyskiwać energię pochodzącą z OZE.
 
Obecnie na polskiej kolei nie ma możliwości tankowania wodoru. Wykorzystanie tego pierwiastka w transporcie kolejowym ma jednak duży potencjał – zwłaszcza jeśli chodzi o pojazdy obsługujące linie niezelektryfikowane. PKP Energetyka ma plan zbudowania 50 stacji wodorowych przy torach.
 
Jak zauważa Katarzyna Kapczyńska, oprócz inwestycji w nowy tabor, spółki działające  w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei planują inwestycje w OZE. Na należących do tych podmiotów terenach, dachach hal czy budynkach można budować instalacje fotowoltaiczne dostarczające zieloną energię ze słońca.
 
Przewoźnicy wdrażają również działania pozwalające im na oszczędzanie zużywanej energii trakcyjnej. Z raportu „Kolej dla klimatu - klimat dla kolei” wynika, że wykorzystanie eco-drivingu zapewnia oszczędności rzędu 7 proc. rocznie, a w ciągu dekady umożliwi ono ograniczenie zużycia prądu o 400 GWh i zmniejszenie emisji CO2 o 320 tys. ton. Cytowane w artykule dane CEEK wskazują też, że inwestycje w nowy tabor i technika rekuperacji pozwoli kolei w ciągu 10 lat oszczędzić 600 GWh prądu i zmniejszyć emisję o 480 tys. ton dwutlenku węgla.
 
Zachęcamy do zapoznania się z całością artykułu: https://www.pb.pl/slonce-i-wodor-zasila-pociagi-1116704
Back To Top