PL | EN
Zrzut ekranu 2021-04-23 091420

Za nami dwa dni Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2021, którego eco-patronem było CEEK

Transformacja energetyczna jako jedno z wyzwań w drodze do neutralności klimatycznej. O konsekwencjach zmian klimatycznych, sprawiedliwej transformacji oraz działaniach na rzecz poprawy jakości powietrza i walki ze smogiem rozmawiają podczas Szczytu przedstawiciele Centrum Efektywności Energetycznej Kolei – wiceprzewodniczący Rady Programowej Leszek Hołda oraz członek Rady Robert Nowakowski.
 
W dniach 21-23 kwietnia 2021 roku odbywa się II Szczyt Klimatyczny TOGETAIR, którego partnerem jest CEEK. W wydarzeniu biorą udział m.in. Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka oraz inni przedstawiciele rządu i samorządów, a także firm, banków i instytucji. Konferencja została poprzedzona publikacją pierwszego Polskiego Multimedialnego Raportu Klimatycznego, w którym swoje miejsce zaznaczył również CEEK. Pojawił się w nim m.in. artykuł opisujący inicjatywę oraz program Zielona Kolej.
 
W dniu rozpoczęcia wydarzenia w dwóch panelach z ramienia CEEK wziął udział Leszek Hołda. Pierwszy z nich dotyczył perspektyw rozwoju elektromobilności w Polsce. Jak zaznaczył przedstawiciel CEEK „mówiąc o elektromobilności myślimy o samochodach elektrycznych, ale naszą filozofią i koncepcją, którą staramy się przekazywać jest to, że powinniśmy o wiele bardziej holistycznie patrzeć na elektromobilność - nie tylko jako samochód elektryczny dla przysłowiowego Kowalskiego. Mamy środek transportu - właśnie w postaci kolei - który już dzisiaj jest niskoemisyjny. Emituje trzykrotnie mniej CO2 w porównaniu z transportem drogowym, ośmiokrotnie mniej w porównaniu z transportem lotniczym. To jest duży benefit i duży wyróżnik.” Leszek Hołda podkreślił również, że kolej jest pierwszym środkiem transportu, który może być neutralny klimatycznie, co czyni ją szkieletem elektromobilności. Przypomniał o przyjęciu rekomendacji która mówi o tym, że do 2030 roku, czyli w ciągu zaledwie 10 lat, aż 85 proc. energii zużywanej na kolei będzie pochodziła z OZE. „Szacujemy, że nakłady inwestycyjne na OZE w ramach Zielonej Kolei będą warte od 6 do 10 mld zł. Będzie to potężny zastrzyk energii dla polskiej gospodarki i liczymy na to, że stanowić on będzie także poważny "pocovidowy" impuls dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw” – dodał.
 
W panelu pt. „Walka ze smogiem - o synergii działań na rzecz czystego powietrza" Leszek Hołda opowiedział o coraz bardziej widocznym trendzie wśród firm, które zaczynają dbać o swoje łańcuchy dostaw i wymagać od przewoźników, aby wykorzystywali oni energię elektryczną pochodzącą z "zielonych" źródeł. „Kolej chce, aby do 2030 r. 85 proc. zużywanej przez nią energii pochodziła z OZE. Co to oznacza? 8 mln ton CO2 mniej, co wystarczyłoby na wypełnienie 4 tys. Stadionów Narodowych. Jeżeli mówimy tutaj o politykach regionalnych, to chciałbym podkreślić, że dziś koleje regionalne przewożą 87% wszystkich pasażerów, którzy podróżują po Polsce. To jest więc bardzo duży potencjał dla wykorzystania kolei we wszystkich programach zrównoważonego rozwoju regionów w Polsce. Chociażby na przykładzie Mazowsza możemy powiedzieć, że można by było zlikwidować emisję 200 tys. ton CO2 rocznie, wprowadzając Koleje Mazowieckie na zielone tory, przy pomocy zielonej energii. Ekwiwalentem tego byłoby posadzenie 20 tys. hektarów lasu, co pewnie jest mało realne. W związku z tym przyjęliśmy program zmiany miksu energetycznego na kolei. Dzisiaj tylko 12 proc. energii zużywanej przez ten środek transportu pochodzi z OZE. Chcemy, żeby w 2025 r. było to już 50 proc.” – podkreślił wiceprzewodniczący CEEK.
 
Dodatkowo w ramach TOGETAIR Leszek Hołda udzielił wywiadu, w którym opowiedział o roli kolei i jej wpływie na klimat. Pełna treść wywiadu znajduje się pod linkiem:
 
Drugiego dnia wydarzenia w panelu pt.: „Zielony transport – ekologiczna przyszłość kolei, dróg i żeglugi.” CEEK reprezentował członek Rady Programowej, Pan Robert Nowakowski. W swojej wypowiedzi zaznaczył istotę powstania inicjatywy w której zrzeszonych jest już prawie 70 podmiotów działających w sektorze kolejowym. „Wszystkie zrzeszone podmioty zużywają 95% energii w sektorze kolejowym. Czyli można powiedzieć, że skupiają wszystkich liczących się i ważnych graczy w tym obszarze. Naszą misją jest ciągła optymalizacja zużycia energii elektrycznej w obszarze poprzez propagowanie proekologicznych i efektywnych energetycznie rozwiązań.” – podkreślił. Dodał również, że elektromobilność w wymiarze przemysłu kolejowego jest dużo bardziej dojrzała w porównaniu do przemysłu samochodowego a to czego dziś potrzeba – a na co w realizacji kładzie nacisk CEEK - to wzmocnienie tej wartości. Jak zaznaczył Pan Robert Nowakowski „my w CEEKu postawiliśmy sobie cel, a mianowicie do roku 2030 chcielibyśmy aby udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym który jest realizowany w obszarze kolejowym, wynosił aż 85 proc. Głęboko wierzę w to, że nasze wspólne działania doprowadzą do tego, że kiedy będziemy mieć Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2030, będziemy mogli powiedzieć – tak, udało nam się.”.
 
Zachęcamy do obejrzenia całej relacji z wydarzenia na kanale TOGETAIR:
 
 
 
 
 
Back To Top