Eco_cel

Eco-driving

Przyzwyczailiśmy się, że w samochodach osobowych możemy odczytać średnie i chwilowe zużycie paliwa. Często mamy już moduł „eco-drive”, który nierzadko daje bodziec do zmiany techniki jazdy na mniej energochłonną. Jak to wygląda w przypadku taboru kolejowego?

Pociąg zużywa energię w zależności od profilu trasy, rozkładu jazy, rodzaju składu i jego stanu technicznego. Wiele zależy też od stylu jazdy maszynisty. Świadoma, umiejętna i oszczędna jazda, czyli tzw. eco-driving, sprawia, że pociąg pobiera znacznie mniej energii trakcyjnej. Właśnie dlatego, jako CEEK działamy na rzecz wprowadzenia rozwiązań promujących ekonomiczną jazdę pojazdami szynowymi.

Aby maszyniści mogli w pełni wdrożyć zasady eco-drivingu, potrzebują wiedzieć, jakie jest chwilowe i całkowite zużycie energii przez lokomotywę. Bez tej informacji nie mogą skorygować swojego sposobu jazdy. Tej kwestii nie da się rozwiązać bez zastosowania liczników energii elektrycznej. Służą one nie tylko do rozliczeń przewoźnika z dostawcą energii, ale są również podstawą do prowadzenia analiz i wprowadzania procedur zmierzających do zmniejszenia zużycia energii. Bez liczników praktycznie niemożliwa jest analiza stylu jazdy poszczególnych maszynistów, czy doboru pojazdu do wykonywanej pracy przewozowej.

W CEEK rekomendujemy stworzenie spójnego systemu do eco-driving’u na kolei, który wesprze optymalizację techniki jazdy. W ciągu 10 lat umożliwi to wygenerowanie oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh oraz zredukowanie emisji CO2 o 320 000 ton!

 

Narzędziami realizacji celu będą:

  • odpowiednie olicznikowanie taboru,

  • wdrożenie systemów DAS (Driving Advisory System), dostosowujących styl jazdy do charakterystyki szlaku,

  • szkolenia maszynistów z zakresu efektywnego wykorzystania taboru.

Back To Top