Rozwój rekuperacji

Rekuperacja to odzysk energii podczas hamowania pojazdu szynowego z napędem elektrycznym lub hybrydowym. W trakcie tego procesu silnik elektryczny pociągu działa jak prądnica – pozwala na przekształcenie części energii hamowania w energię elektryczną. Odzyskana w ten sposób energia może być później wykorzystana na różne sposoby:

  • spożytkowana na nietrakcyjne potrzeby pojazdu, takie jak oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzację itp.,
  • zmagazynowana i wykorzystana później, w momencie zwiększonego zapotrzebowania,
  • przesłana z powrotem do krajowej sieci energetycznej,
  • przesłana z powrotem do sieci trakcyjnej i natychmiast wykorzystana przez inny pojazd, który ma zwiększone zapotrzebowanie na energię elektryczną (np. przyśpiesza).

Każdy z wyżej wymienionych sposobów zagospodarowania rekuperowanej energii wymaga zastosowania odrębnych rozwiązań technologicznych. Każdy z nich ma również szereg zalet, które w szczególnych warunkach eksploatacyjnych pozwalają na zwiększenie efektywności energetycznej kolei.

Podczas warsztatów CEEK wspólnie wypracowaliśmy następujące postulaty:

  • Utrzymanie obecnego sposobu rozliczenia rekuperacji, która, co do zasady, traktuje energię zrekuperowaną (odzyskaną) jako zwrot energii uprzednio pobranej z sieci trakcyjnej.
  • Wprowadzenie szkoleń dla maszynistów w zakresie optymalnego wykorzystania taboru kolejowego w ramach tzw. eco-drivingu.
  • Opracowanie i uruchomienie programów wsparcia dla inwestycji związanych z wprowadzeniem i rozwojem rekuperacji oraz kwalifikacji tych działań inwestycyjnych jako przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej: Polityka prywatności.