Eco-driving
Przyzwyczailiśmy się, że w samochodach osobowych możemy odczytać średnie i chwilowe zużycie paliwa. Często mamy już moduł „eco-drive”, który nierzadko daje bodziec do zmiany techniki jazdy na mniej energochłonną. Jak to wygląda w przypadku taboru kolejowego?
Pociąg zużywa energię w zależności od profilu trasy, rozkładu jazy, rodzaju składu i jego stanu technicznego. Wiele zależy też od stylu jazdy maszynisty. Świadoma, umiejętna i oszczędna jazda, czyli tzw. eco-driving, sprawia, że pociąg pobiera znacznie mniej energii trakcyjnej. Właśnie dlatego, jako CEEK działamy na rzecz wprowadzenia rozwiązań promujących ekonomiczną jazdę pojazdami szynowymi.
W CEEK rekomendujemy stworzenie spójnego systemu do eco-driving’u na kolei, który wesprze optymalizację techniki jazdy. W ciągu 10 lat umożliwi to wygenerowanie oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh oraz zredukowanie emisji CO2 o 320 000 ton!
Narzędziami realizacji celu będą:
- odpowiednie olicznikowanie taboru,
- wdrożenie systemów DAS (Driving Advisory System), dostosowujących styl jazdy do charakterystyki szlaku,
- szkolenia maszynistów z zakresu efektywnego wykorzystania taboru.