Rekuperacja to odzysk energii podczas hamowania pojazdu szynowego z napędem elektrycznym lub hybrydowym. W trakcie tego procesu silnik elektryczny pociągu działa jak prądnica – pozwala na przekształcenie części energii hamowania w energię elektryczną. Odzyskana w ten sposób energia może być później wykorzystana na różne sposoby.
Przyzwyczailiśmy się, że w samochodach osobowych możemy odczytać średnie i chwilowe zużycie paliwa. Często mamy już moduł „eco-drive”, który nierzadko daje bodziec do zmiany techniki jazdy na mniej energochłonną. Jak to wygląda w przypadku taboru kolejowego?
Inwestycja w rozproszone źródła energii odnawialnej to także jedno z zadań dla kolei. Oprócz oszczędzania musimy też zadbać o rozwój OZE na terenach i obiektach kolejowych. Dzięki temu część infrastruktury kolejowej stanie się samowystarczalna energetycznie i ograniczymy emisję gazów cieplarnianych. Na kolei mamy wiele miejsc, gdzie można zainstalować np. panele fotowoltaiczne: dachy dworców i innych budynków kolejowych, tereny obok torów czy infrastruktury energetycznej.